ماهواره نويد علم و صنعت
 
لاله اتشین
تازه های جهان

 AWT IMAGE

 ماهواره نويد علم و صنعت بامداد امروز با موفقيت به فضا پرتاب شد.

ماهواره نويد علم و صنعت در ساعت 3:33 صبحگاه 14 بهمن سال 1390 توسط ماهواره بر سفير نويد با موفقيت به فضا پرتاب شد و در مدار بيضوی با حضيض 270 کيلومتر و اوج 360 کيلومتر تزريق گرديد. ارتباط با اين ماهواره از طريق 5 ايستگاه زمينی مستقر در شهرهای مشهد، تبريز، ماهدشت، قشم و بوشهر انجام می شود. شايان ذکر است که سيگنال رنجينگ اين ماهواره در ايستگاه قشم دريافت گرديد. اين امر به معنای قرارگيری صحيح ماهواره و صحت عملکرد ماهواره و ردگيری آن تلقی می شود. در ادامه اين ماموريت پس از ايجاد ارتباط و کنترل وضعيت ماهواره عکس هايی با رزولوشن بهتر از اين ماهواره دريافت می شود.

دستيابی به اين موفقيت ارزشمند علمی توسط فرزندان غيور ايران اسلامي ، در آستانه سی و سومين بهار انقلاب را به آحاد ملت ايران به ويژه جامعه دانشگاهی کشور، تبريک عرض می نماييم.

AWT IMAGE  AWT IMAGE  AWT IMAGE

AWT IMAGE

 رييس جمهوری اسلامی ايران بامداد جمعه و به مناسبت چهاردهم بهمن سومين روز دهه مبارک فجر و روز ملی فناوری فضايی از طريق ويدئو کنفرانس و با ذکر«يامهدی(عجل الله تعالی فرجه الشريف)»دستور پرتاب ماهواره ملی نويد علم وصنعت را صادر کرد.

 در اتاق فرمان پرتاب ماهواره نويد علم وصنعت؛علی اکبر صالحی وزير امور خارجه،کامران دانشجو وزير علوم ،تحقيقات وفناوری و ' حميد فاضلی' رييس سازمان فضايی کشور حضور داشتند.

 آقای احمدی نژاد به هنگام صدور فرمان پرتاب چنين گفت : با ياد خداوند قادر متعال و به مناسبت سالروز آغاز امامت حضرت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشريف) و با عزمی راسخ و دلهای سرشار از ايمان و اميد به آينده درخشان برای ملت عزير ايران و با ذکر يا مهدی، آغاز کاری بزرگ و راهگشا را اعلام می کنم. اميدوارم اين اقدام،نويدبخش دوستی بيشتر برای همه بشريت باشد.

 در همين رابطه، رييس سازمان فضايی کشور در گفت وگو با خبرنگار سياسی ايرنا در باره پرتاب اين ماهواره و مشخصات آن گفت: اين ماهواره از جمله ماهواره های سنجش از راه دور می باشد که ماموريت آن تصويربرداری از زمين با دقت تصويربرداری مناسب است.

 ' حميد فاضلی' با بيان اينکه ماهواره ملی نويد علم وصنعت در مدار بيضوی و در ارتفاع 250 تا 375 کيلومتری قرار می گيرد؛خاطرنشان کرد: اين ماهواره به وزن 50 کيلوگرم و در زاويه انحراف مداری 55 درجه قرار دارد و از کلاس ماهواره های ميکرو است.

 وی تصريح کرد: اين ماهواره دارای کاربردهای مختلف عملياتی در حوزه های جوی و علوم هواشناسی،مديريت بلايای طبيعی، بررسی رطوبت و دمای هوا و مواد شيميايی جو، بادها، برف و باران و اقيانوس ها است.

 رييس سازمان فضايی کشور؛ اظهار داشت : ماهواره نويد علم و صنعت ؛ کاملا بومی و دارای زير سيستم های تامين توان، زيرسيستم تعيين و کنترل وضعيت با استفاده از حس گرها و عملگرهای ديناميکی است.

 فاضلی گفت: در اين ماهواره حس گرهايی چون حس گر خورشيدی، مغناطيسی و عملگر مغناطيسی نصب شده است.

 وی افزود: اين ماهواره همچنين دارای زيرسيستم الکترونيک روی برد که شامل کامپيوتر مرکزی ، فرماندهی ، بخش تله متری و دارای کامپيوتر روی برد و قابليت صدور فرمان از ايستگاههای زمينی است، می باشد.

 رييس سازمان فضايی کشور خاطرنشان کرد:برای پيگيری و رصد، دريافت و ارسال فرامين در فواصل عبور از روی ايران در مدار بيضوی پنج ايستگاه زمينی در نقاط مختلف کشور ايجاد شده است.

 فاضلی تصريح کرد:پيش بينی شده که ماهواره بومی نويد علم و صنعت هر 90 دقيقه يک دور به دور زمين بچرخد و دوربين نصب شده روی آن که از رزولوشن مناسبی برخوردار است به گرفتن عکس از روی ايران و ارسال آن به ايستگاه های زمينی اقدام کند.

 وی با موفقيت آميز توصيف کردن پرتاب ماهواره نويد علم و صنعت اظهار داشت: ماهواره بر 'سفير' حامل اين ماهواره از قدرت پيشران بالايی در مقايسه با ماهواره برهای پيشين که در پرتاب ماهواره های اميد و رصد استفاده شده اند، برخوردار است و 20 درصد به قدرت پيشران آن افزوده شد.

 رييس سازمان فضايی کشور گفت:ماهواره نويد علم وصنعت در مقايسه با ماهواره های قبلی پرتاب شده از تکنولوژی کنترل وضعيت جديدتری بهره مند و پايداری آن چرخان بوده و سيستم رزولوشن تصوير برداری آن افزايش يافته است و سيستم توان آن نيز از طريق سلول های خورشيدی انرژی مورد نياز آن را تامين می کند.

 اين ماهواره را دانشجويان دانشگاه علم وصنعت زير نظر دکتر حسين بلندی مدير اين پروژه و عضو شورای عالی فضايی ساختند.

[ دوشنبه هفدهم بهمن 1390 ] [ 16:5 ] [ سعیدتغیر ]



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:جالب,دانستنی, :: 14:40
سعید تغیر

درباره وبلاگ


هر وقت توی زندگی به یه در بزرگ رسیدی که روش یه قفل بزرگ بود نترس و نا امید نشو.چون اگه قرار بود باز نشه جاش یه دیوار میذاشتن.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان لاله اتشین و آدرس fiery-tulips.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 5
بازدید کل : 6928
تعداد مطالب : 31
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1